maandag 17 januari 2011

Trijntje Soldaats

Daar lag hij: Het boek van Trijntje Soldaats, dit wereldberoemd-in-Groningen sprookjesboek, opgetekend in 1804 door een 11-jarige uit de mond van de huisnaaister Trijntje Soldaats. Daar lag hij, zo maar te koop een week voor mijn verjaardag. En dat was de derde keer dat ik hem te koop zag aangeboden. Twee maal eerder getwijfeld en getwijfeld en getwijfeld ... maar nú is-ie nu van mij. Niet het origineel van 1927, maar de fascimile herdruk van 1958, ter gelegenheid van 100 jaar Noordhoff's uitgeverszaak.

Veertiende vertelling
Daar was eenmaal een Boer die liep op weg bij Dorkwert en daar kwam een heer met koetsewagen aan en daar zat de koetsier voor op en de liefknegt stond agter op. En toen vroeg de Boer of hij met varen kon. Ja zeide de Heer. En hij ging er in de koets. En bij Kostverloren zeide hij ik moet er uit om mijn behoefte doen en zij hielden de koets stil en de liefknegt dat een zwarte was had ook hoogenoot en de Boer zag hem ook en meende dat het een duivel was maar zeide er niets van tegen de Heer maar nam de drek van knegt in een zakdoek en kwamen in stad en hij ging na de Apotheker toe en zeide manheer Apotheker dag Boer wilt gij ook duivels-drek hebben. Ja zeide hij maar is het regte wel: Ja zei de Boer ik heb gezien dat de duivel het gescheten het en hij kreeg er 1000 gl. voor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten